"Voorkomen is beter dan blussen": Eerste woningcheck in Schellinkhout groot succes

Veiliger leven

Dinsdag 9 april 2019 was de aftrap van de pilot Woningchecks in Schellinkhout. Onze brandweercollega’s stonden inwoners te woord op twee informatiebijeenkomsten en voerden de eerste woningcheck in Schellinkhout uit.

Bekijk de videoreportage van het NH Nieuws over de eerste woningcheck.

De eerste van vele woningchecks in Schellinkhout

In samenwerking met gemeente Drechterland en het Rode Kruis bieden we de inwoners van Schellinkhout een woningcheck aan. Bij de woningcheck bekijkt een medewerker van de brandweer of het Rode Kruis samen met de bewoner de woning. Vervolgens krijgt de bewoner tips over enkele eenvoudige aanpassingen die ze zouden kunnen doen om de kans op brand of een ander ongeluk te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het ophangen van rookmelders, het wegwerken van kabels en het vrijhouden van de loop- en vluchtroute.

Ook aandacht voor valpreventie

Bij deze woningchecks is niet alleen aandacht voor brandveiligheid, maar ook voor valpreventie. Een belangrijk aandachtspunt, omdat met name ouderen vaak slachtoffer worden van een valpartij in huis. Brand- en valveiligheid blijken bovendien hand in hand te gaan: een opgeruimde trap en gang verkleinen de kans op een valpartij en zorgen er tegelijkertijd voor dat je bij brand snel en veilig kunt vluchten.

Informatiebijeenkomst voor inwoners

Dinsdag 9 april vonden er ook twee informatiebijeenkomsten plaats waar inwoners hun vragen konden stellen over veilig wonen. Ook kregen ze hier meer informatie over de woningchecks en konden ze zich meteen inschrijven. Al veel inwoners van Schellinkhout hebben zich aangemeld voor een woningcheck.

Ook aandacht voor veilig wonen in andere gemeenten

Afhankelijk van de resultaten van deze pilot wordt overwogen om het project ook in de andere kernen van Drechterland uit te rollen. Daarnaast ontwikkelen we komend jaar ook soortgelijke initiatieven in enkele andere gemeenten in de regio.