Video: ‘Samen hulpvaardig in vluchtelingenopvang’

Samenwerking tijdens crisis

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft de kern van het werk dat gemeenten en veiligheidsregio doen voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de crisisnoodopvang van asielzoekers vastgelegd in een video.

Als eind februari 2022 de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbreekt, slaan miljoenen Oekraïners op de vlucht. Bijna 90.000 vluchtelingen komen naar Nederland. De regering vraagt de veiligheidsregio’s de opvang in hun regio te coördineren. In hetzelfde jaar krijgt Nederland te maken met een asielcrisis. Bij het aanmeldcentrum in Ter Apel is onvoldoende ruimte om asielzoekers op te vangen. De veiligheidsregio’s krijgen het verzoek crisisnoodopvanglocaties te creëren. De langdurige inzet op deze beide crises vraagt veel van de veiligheidsregio en gemeenten.

Opgedane ervaringen en de impact van het werk op de betrokken collega’s komen in de video aan bod. Met de video ‘Samen hulpvaardig in vluchtelingenopvang’ hebben we een stukje eigentijdse geschiedenis in beeld gebracht.