Samenwerking versterken tijdens oefening gemeentehuis Hollands Kroon

Samenwerking tijdens crisis

Samen optrekken om de basisprincipes Brandbestrijding en Technische Hulpverlening (THV) te oefenen. De posten Anna Paulowna, Wieringerwaard en Den Helder stonden op maandagavond 6 februari 2023 voor een grote uitdaging bij het gemeentehuis van Hollands Kroon, in Anna Paulowna.

Uitslaande brand met slachtoffers

Het oefenscenario? Op de eerste verdieping van het gemeentehuis brak er een uitslaande brand uit. Er waren nog drie medewerkers van de gemeente in het pand aanwezig, gespeeld door Bhv’ers van de gemeente. Eén van hen zat vast op de eerste verdieping, de tweede is gevlucht naar de patio en daar vast komen te zitten en de derde is tijdens een vluchtpoging vlak voor de nooduitgang in elkaar gezakt. Een vierde persoon zat vast op het dak omdat hij daar werkzaamheden uitvoerde.

Auto-ongeval voor het gemeentehuis

Naast de heftige brand en slachtoffers gebeurde er volgens het scenario nog iets opmerkelijks. Het gemeentehuis staat aan een doorgaande weg. Een voorbijrijdende autobestuurder heeft de brand proberen te filmen.

Dat ging fout: hij sloeg over de kop en kwam voor het gemeentehuis terecht. Het slachtoffer, een pop, was niet in levensgevaar, maar zat wel bekneld in zijn auto.

Uitdaging voor drie posten

De brandweerposten Anna Paulowna, Wieringerwaard en Den Helder werden opgeroepen. Laatstgenoemde kwam zowel met een tankautospuit als een hoogwerker ter plaatse. Een mooie uitdaging voor de manschappen, bevelvoerders, Officier van Dienst Brandweer (OvD-B) en de alarmcentrale om de brand samen zo snel mogelijk onder controle te krijgen én alle slachtoffers zo snel mogelijk te redden; ook de beknelde pop in de auto.

“De oefening verliep goed!”, vertelt Alwin Dillen, die deze samen met collega Yurrian Baartman organiseerde. “Het idee was om er een kleinschalige oefening van te maken voor één post, maar uiteindelijk waren er ruim 60 man op de been. Ook een aantal ambulancecollega’s deden mee. Mooi om te zien dat het enthousiasme zo groot was!”

Goede samenwerking

“Deze oefening was waardevol en leerzaam om twee redenen”, vertelt Alwin verder. “Ten eerste was het goed om de samenwerking tussen meerdere posten verder te versterken. Het was belangrijk én leuk om samen op te trekken.

Ten tweede zijn we ook blij met de samenwerking met de gemeente Hollands Kroon. Het is natuurlijk van belang om regelmatig grotere oefeningen te draaien in ons verzorgingsgebied. Heel goed dat we er een konden ensceneren in het gemeentehuis.”

Bekijk deze video van de oefening.