Twee vliegen in een klap: Brand- en valpreventie door woningchecks

Veiliger leven
Brand- en valpreventie door woningchecks

Bergen aan Zee heeft een langere aanrijtijd voor de brandweer. De gemiddelde aanrijtijd voor de brandweer ligt hier rond de 13 minuten. Daarom is het voor inwoners extra belangrijk om brand te voorkomen. En als er toch brand is, dan zijn rookmelders onmisbaar om de brand snel te ontdekken. Daarom ondernamen onze preventiemedewerkers van Brandveilig Leven afgelopen maanden actie om Bergen aan Zee brandveiliger te maken.

Samen met de gemeente boden we inwoners van Bergen aan Zee een gratis woningcheck aan door onze brandweer. Doel: brandpreventie en valpreventie. In totaal melden 32 huishoudens zich aan voor de woningcheck.

Check op vluchtweg, meterkast, rookmelder, CO-melder en elektrische apparaten

Een brandweervrijwilliger van de post Bergen bezocht de woningen. Beginnend bij de voordeur liep zij samen met de bewoners kamer voor kamer de woning door. Aan de hand van een vragenlijst werd iedere ruimte grondig besproken. Een opgeruimde trap zorgt ervoor dat bewoners veilig kunnen vluchten bij brand. Winstpunt is dat een opgeruimde trap ook valpartijen voorkomt. Ook checkte ze of de meterkast goed toegankelijk is en of bijvoorbeeld afzuigkap en wasdroger goed schoon waren. Waar nodig adviseerde ze de bewoners hoe ze de kamer of hun huis nog veiliger kunnen maken.

Meer woningchecks in de gemeente Bergen en Drechterland

Na het succes van deze woningchecks in Bergen aan Zee, gaan we dit initiatief voortzetten in andere dorpen van gemeente Bergen. Ook starten we een pilot met woningchecks in de gemeente Drechterland.