Samen hulpvaardig tijdens de landelijke 112-storing

Goede hulpverlening

Op maandag 24 juni 2019 ontstond een landelijke 112-storing. Het alarmnummer was vanaf ongeveer 16:00 uur niet bereikbaar door een storing bij KPN. Alle 52 brandweerkazernes in onze regio werden snel bemenst. Ook werden preventief extra ambulances ingezet. Onze crisisorganisatie coördineerde de inzet van onze hulpdiensten om inwoners van juiste informatie te voorzien. De storing was maandagavond voor 21:00 uur verholpen.

Opschaling naar GRIP 2

De storing bereikte onze regio om 16:20 uur. Er werd snel opgeschaald naar GRIP 2 om de inzet van onze hulpdiensten te coördineren. Onze crisisorganisatie, die tijdens deze storing uit 60 collega’s bestond, onderhield contact met ketenpartners, buurregio’s, zorginstellingen, ziekenhuizen en ons bestuur met als doel om eenduidige boodschappen naar buiten te brengen over wat inwoners konden doen en hoe we klaarstonden om inwoners te helpen.

Communicatie over alternatief nummer voor noodgevallen

Landelijk werd een alternatief telefoonnummer bekend gemaakt. Wanneer inwoners tijdens de storing met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hadden vanwege een levensbedreigende situatie, konden zij bellen met 088-6628240. Deze informatie deelden we met onze inwoners via onze website www.vrnhn.nl, via Twitter @VRNHN en via onze drie Facebookpagina’s. Onze berichten werden veel gedeeld.

We vroegen de zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord om onze berichten te delen via hun communicatiekanalen. Daaraan werd goed gehoor gegeven. Ook hadden we telefonisch contact met NH Nieuws om ze te vragen het alternatieve telefoonnummer prominenter in beeld te brengen op hun website.

Communicatie over hulp direct bij brandweerkazernes, politie, ziekenhuizen en huisartsenposten

Lukte het niet om het alternatieve nummer te bellen? Dan konden inwoners voor hulp terecht op een van onze 52 brandweerkazernes of bij de politie. De posten konden communiceren met de meldkamer Noord-Holland via de portofoon. Zo konden we inwoners toch helpen. In het geval van een acute medische noodsituatie konden inwoners ook zelf naar het ziekenhuis of de huisartsenpost gaan. Ook deze informatie was te vinden op al onze communicatiekanalen.

Extra inzet van onze hulpdiensten

Alle 52 brandweerkazernes in onze regio werden snel bemenst. Onze brandweervrijwilligers hebben we via hun pagers opgeroepen om uit voorzorg naar de brandweerkazernes te komen. In totaal stonden meer dan 350 brandweervrijwilligers klaar om te helpen. Ook werd besloten om onze ambulancecollega’s van de middagploegen in dienst te laten tot de 112-storing voorbij was. Tegelijkertijd werden de avondploegen ingezet. Daardoor stonden preventief extra ambulances klaar op verschillende locaties in Noord-Holland Noord.

NH Nieuws maakte een aantal nieuwsitems bij onze brandweer- en ambulancecollega’s.

Meldingen en inzetten tijdens de 112-storing

Tijdens de 112-storing zijn we een aantal keer gealarmeerd. Zo werden we gealarmeerd voor een middelbrand in een woning in Zwaag via sociale media. Ook kregen een melding van een gaslek buiten in Hoorn via het alternatieve 088-telefoonnummer. Andere meldingen kwamen binnen via de brandweerkazernes, de politie op straat, de Spoedeisende Hulp, de meldkamer Amsterdam en ook via de reddingsbrigade. Tijdens de storing hebben we ook Nood Communicatie Voorziening ingezet om telefonisch toch contact te hebben met de ziekenhuizen. Ook konden we door deze voorziening contact onderhouden met de meldkamer in Haarlem.

Complimenten vanuit de burgemeesters

Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) op vrijdag 5 juli ontvingen we complimenten van onze burgemeesters voor de hulpdiensten en crisisorganisatie. Piet Bruinooge, voorzitter van de veiligheidsregio, vond dat onze organisatie de 112-storing goed heeft opgepakt. Ook Toon Mans, burgemeester van Castricum, complimenteerde de veiligheidsregio met het optreden.