Ruim 400 ouderen krijgen voorlichting over veilig wonen bij Broodje Brandweer

Veiliger leven
Broodje Brandweer

Dit jaar organiseerde de brandweer weer Broodje Brandweer: een speciale lunch in de brandweerkazernes waarbij 65+’ers voorlichting kregen over veilig wonen.

Voorlichtingsbijeenkomsten in 10 gemeenten

De bijeenkomsten vonden plaats in 10 verschillende gemeentes door de regio: Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Burg, Den Helder, Heerhugowaard, Heiloo, Hoorn, Schagen en Stede Broec. De belangstelling was groot en alle bijeenkomsten waren volgeboekt.

Nadruk op val- en brandpreventie

Broodje Brandweer

De bijeenkomsten openden met een presentatie over veilig wonen. In sommige gemeenten was ook de burgemeester hierbij aanwezig om een woordje te doen.

De focus van de voorlichting lag op het voorkomen van zowel branden als valpartijen in huis. Hierbij gaf de brandweer eenvoudige, praktische tips: waarom is een koolmonoxidemelder aan te raden en op welke plek moet deze precies hangen? Wat is het nut van een gekoppelde rookmelder? Hoe kun je makkelijk brand en andere ongelukken in huis voorkomen?

In gesprek met brandweermensen

Na de presentatie trakteerde de brandweer de bezoekers op een lunch. Brandweermensen schoven ook gezellig aan tafel, zodat bezoekers alle gelegenheid hadden om nog meer vragen te stellen over de brandweer en over veilig wonen.

Gemiddeld een 8.7 voor Broodje Brandweer

Enige tijd na de voorlichtingsochtend namen ruim 200 bezoekers deel aan een enquête over de bijeenkomst. Uit de resultaten blijkt dat zij Broodje Brandweer zowel leuk als nuttig vonden. Op de vraag hoe nuttig de bijeenkomst was, gaven de bezoekers gemiddeld het rapportcijfer 8.7.