Nieuwe wervingsstrategie brandweervrijwilligers in Noord-Holland Noord

Brandweer 360

De organisatie van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord verandert. Maar wat we zeker weten is dat er altijd branden en andere incidenten zullen zijn, waarbij brandweervrijwilligers hard nodig zijn. Hoe vinden en behouden we nieuwe leden? Het project Werving & Selectie ging in 2022 deze uitdaging aan. Het resultaat: een wervingsstrategie om dit jaar regionaal te implementeren.

Betere aansluiting

Vraag en aanbod van de individuele 52 posten in de regio Noord-Holland Noord: zo verliep de werving van nieuwe brandweervrijwilligers tot nu toe. Een prima werkwijze, maar een groot nadeel was dat potentiële nieuwe leden soms lang moesten wachten tot ze de keuring konden doen of de opleiding konden instromen. Dat resulteerde bij hen in teleurstelling en in sommige gevallen afhaken.

Hoe kan dit efficiënter? Door het moment van werven en keuren beter af te stemmen op de start van de opleiding tot Manschap bij Brandweerschool Noord-Holland. Deze organisatie leidt brandweermensen op voor de regio's Noord-Holland Noord, Kennemerland en Zaanstreek-Waterland. Bovendien was er behoefte aan een eenduidige, gerichte aanpak voor de werving en selectie van nieuwe leden. Om dit uit te werken en te toetsen, is het project Werving & Selectie gestart.

Pilot West-Friesland

Brandweerteam West-Friesland, een van de drie geografische teams in Noord-Holland Noord, was aangewezen een pilot te draaien om een nieuwe wervingsstrategie te toetsen. Vooraf is geïnventariseerd welke posten in team West-Friesland nieuwe vrijwilligers nodig hadden; zo snel mogelijk of over niet al te lange tijd. Bijvoorbeeld door vergrijzing binnen de post. Er zijn toen zes posten aangewezen om in september actief te werven met hulp vanuit het projectteam: Abbekerk, Blokker, Medemblik, Obdam, Wognum en Zwaag. Voor deze pilotposten was direct bij Brandweerschool Noord-Holland opleidingscapaciteit gereserveerd voor twaalf mensen, in februari 2023.

Eenduidige aanpak

Hoe zijn de zes posten te werk gegaan? Het projectteam heeft samen met team Communicatie een toolbox ontwikkeld met onder meer online campagnemiddelen, zoals video’s, foto’s interviews met brandweervrijwilligers. Vier vrijwilligers vormden hét gezicht van de campagne: Loan (Heerhugowaard), Samson (Hoorn), Lisanne (Dirkshorn) en Rens (Medemblik).

Ook konden de posten gebruikmaken van offline campagnemiddelen, zoals posters voor op borden langs de weg en flyers die vrijwilligers zelf konden uitdelen tijdens bijvoorbeeld een lokale voetbalwedstrijd of bij de supermarkt. Alle uitingen leidden naar brandweervrijwilligerworden.nl, waar geïnteresseerden zich konden aanmelden voor een open oefenmoment.

De zes pilotposten konden gebruikmaken van diverse offline en online campagnemiddelen, zoals deze afbeelding voor op social media.

Brandweer leren kennen

Klikte het goed met de mensen die naar het open oefenmoment kwamen én voldeden ze aan de eisen, zoals wonen en/of werken op vijf minuten afstand van de kazerne? Dan volgde een meeloopperiode van acht weken. Ook werd er een informatieavond georganiseerd. Hier hoorden ze meer over de opleiding en welke impact het brandweervak heeft op henzelf en het thuisfront. Hierna volgde de aanstellingsdag, waarop de kandidaten de aanstellingskeuring moesten doorlopen; dat is vereist om deel te nemen aan de opleiding tot Manschap.

Goede resultaten

De pilot is succesvol afgerond. De klas die in februari 2023 is gereserveerd bij Brandweerschool Noord-Holland, wordt helemaal gevuld: twaalf kandidaten starten met de opleiding, die zich vervolgens gaan aansluiten bij de posten Abbekerk, Blokker, Obdam, Wognum en Zwaag.

Wat maakte het project zo'n succes? Het is ingevuld met en voor de brandweervrijwilligers. Gedurende alle fases werd er goed samengewerkt en naar input en kritiek geluisterd, om vervolgens ook het plan aan te passen waar nodig. Daarnaast is er voor én tijdens dit project veldwerk gedaan in andere regio’s, door tips en tricks voor de werving van nieuwe vrijwilligers te verzamelen. Alle bevindingen gaan mee in het vervolg: een plan van aanpak voor regionale implementatie, in samenwerking met Brandweerschool Noord-Holland. De campagnemiddelen blijven beschikbaar voor alle posten; een mooie basis om nieuwe brandweervrijwilligers te werven.