Brandweer heeft uitslaande brand in bollenschuur Anna Paulowna snel onder controle

Goede hulpverlening

Zondagmiddag 2 juni 2019 ontstond rond 15.00 uur een grote, uitslaande brand uit in een bollenschuur in Anna Paulowna. Het dak van de schuur bevatte asbest. Daarom startte de brandweer de asbestprocedure op. Er werd onder andere een afzetting gemaakt rondom de schuur aan de Grasweg om te voorkomen dat mensen in aanraking kwamen met asbest.

Meerdere eenheden ter plaatse

De brandweer kwam met meerdere voertuigen ter plaatse om de brand onder controle te krijgen: de vrijwilligers van post Anna Paulowna werden bijgestaan door posten Breezand en Wieringerwaard. Post Stompetoren werd opgeroepen met de adembeschermingshaakarmbak (ABH). Met dit voertuig kunnen ademluchtflessen voor alle brandweermensen makkelijk en snel ter plaatse gevuld worden. Er werd opgeschaald naar grote brand vanwege de oppervlakte van de schuur, het warme weer die dag én omdat de schuur aan de woning grensde.

Regionale Uitvoeringsdienst opgeroepen wegens verspreiding van asbest

Al snel werd duidelijk dat het dak van de schuur asbest bevatte. De brandweer startte daarom snel de asbestprocedure op en maakte een grote afzetting om de schuur. Vanwege de rook en asbestvervuiling, werd post Winkel opgeroepen met de arbeidshygiënebus om brandweerpakken te reinigen en/of te vervangen. Er zijn brokstukken met asbest van het dak vrijgekomen; deze kwamen terecht in de directe omgeving van de schuur en aan de overkant van de weg. De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) bracht daarom de omvang van dit gebied in kaart en zorgde ervoor dat alle asbestdeeltjes veilig én zorgvuldig werden verwijderd. De Grasweg bleef om die reden de rest van de middag afgesloten, vanaf de Middenweg tot voorbij het adres van de schuur.

Ambulancecollega’s controleren één persoon wegens rookinhalatie

Eén persoon had rook ingeademd en werd daarom door onze ambulancecollega’s ter plaatse behandeld. Er kwam veel rook vrij; rookwolken waren in de wijde omgeving te zien. Het advies aan inwoners was daarom om vooral niet uit nieuwsgierigheid te komen kijken. Bovendien is de Grasweg smal en hadden de hulpdiensten alle ruimte nodig.

Complimenten van Team Brandonderzoek

De brandweereenheden hadden snel gehandeld bij deze brand in Anna Paulowna. Al na een half uur hadden zij de vlammen onder controle. De schuur is voor een groot gedeelte behouden gebleven én de brandweer voorkwam dat de vlammen oversloegen naar de naastgelegen woning. Daarom ontvingen onze brandweercollega’s complimenten van Team Brandonderzoek. Dit team bestaat op dit moment uit vier brandweermensen die opgeleid zijn om branden te onderzoeken. Het doel? Leren van de brand: onder andere van de mogelijke oorzaak en het brandverloop van de brand, maar vooral leren van wat er goed of minder goed ging tijdens de bestrijding van de brand.

Foto's: Erik van Seeventer | DNP.NU