Brandweer controleert en adviseert 54 recreatieparken in gemeente Schagen

Veiligere gebouwen

Onze kustrijke regio is aantrekkelijk voor zowel binnenlandse als buitenlandse toeristen. In onze regio zijn dan ook heel wat recreatieparken te vinden. Maar hoe zit het met de brandveiligheid op deze parken? De brandweer bezocht afgelopen jaar 54 recreatieparken in gemeente Schagen om advies uit te brengen over de brandveiligheid.

Brandweer controleert veiligheid en bereikbaarheid

Bij het bezoek hebben onze brandweercollega’s onder andere gelet op de aanwezigheid van blusmiddelen en de veiligheid van de gasvoorzieningen, die onder andere gebruikt worden voor het koken. Ook keek de brandweer naar de bereikbaarheid van de parken en de recreatiewoningen. Is er bijvoorbeeld ruimte om in geval van nood brandweervoertuigen op te stellen en zijn er genoeg bereikbare watervoorzieningen om bluswater te halen? Zijn de paden en wegen op het park breed genoeg? Is er genoeg ruimte tussen de chalets en stacaravans? Een veilige afstand tussen gebouwen en bijgebouwen verkleint namelijk de kans dat een brand overslaat naar de omliggende bebouwing.

Brandveiligheid in orde bij 27 parken

Bij 27 recreatieparken was de brandveiligheid goed op orde. Bij de andere parken adviseerde de brandweer nog op een aantal punten. Zo werd bij een aantal parken geadviseerd meer rekening te houden met de afstand tussen de chalets en stacaravans. Ook op het gebied van watervoorzieningen konden sommige parken nog iets verbeteren. Daarnaast besprak de brandweer het belang van makkelijke bereikbaarheid en snelle toegang tot het park.

Parken ondernemen actie om adviezen op te volgen

Gemeente Schagen houdt in de gaten of de vereiste aanpassingen worden uitgevoerd. Bijna alle parken die iets moesten aanpassen, hebben naderhand contact opgenomen met onze brandweercollega’s om verder advies te vragen. Op verzoek van RECRON, de brancheorganisatie van recreatieondernemers, gaf de brandweer voorlichting aan de RECRON-leden tijdens de periode vergadering.