Skip to main content

Deze website functioneert optimaal wanneer u instemt met het gebruik van cookies. Wanneer de toestemming verleend wordt is het onder andere mogelijk om de YouTube-video's op deze site te bekijken.
Hier lees je meer over in onze cookieverklaring.

Verzekeraar Univé zorgt voor de aanmeldingen, wij doen de voorlichting

Veiliger leven

Samen met verzekeraar Univé heeft de veiligheidsregio in november met succes zes voorlichtingsavonden over brandpreventie georganiseerd. De bijeenkomsten in kazernes verdeeld over alle drie de brandweerteams, werden goed bezocht met gemiddeld zo’n 35 aanwezigen.

De verzekeraar zorgde via haar communicatiekanalen voor de stroom aanmeldingen, de brandweer nam de inhoudelijke voorlichting voor haar rekening. Deze samenwerking is een voorbeeld van de strategie die de brandweer landelijk heeft gekozen: de doelgroep zoveel mogelijk bereiken via bestaande netwerken en beïnvloeders. Verzekeraar en brandweer vulden samen de goodiebag, met onder meer folders, checklisten en een rookmelder. Univé verzorgt een effectmeting.

Marketingtechnieken

Bijvangst van de samenwerking: in de Univéwinkels in onze regio komt structureel voorlichtingsmateriaal van de brandweer, beide partijen weten elkaar ook in het vervolg te vinden en de veiligheidsregio heeft bijgeleerd over marketingtechnieken om de doelgroep te bereiken. Uiteraard werkt de veiligheidsregio niet exclusief met Univé, ook met andere partijen wordt de samenwerking gezocht.

De effectmeting is nog niet afgerond, maar afgaande op de vragen en reacties van de (over het algemeen wat oudere) bezoekers, waren het leerzame avonden. Een greep uit de vragen die ze stelden: “Waarom moet ik mijn deur dicht doen?” “Heb ik ook een koolmonoxidemelder nodig als ik aangesloten ben op de stadsverwarming?”