Brand onder gemeentehuis Drechterland in Hoogkarspel

Goede hulpverlening

Een korte, felle brand heeft op zaterdag 16 september 2017 voor behoorlijk wat schade gezorgd op het parkeerdek onder het gemeentehuis van Drechterland in Hoogkarspel. Onze brandweercollega’s van posten Westwoud, Stede Broec en Enkhuizen waren er snel bij.

Rookontwikkeling en zwaailichten trokken veel bekijks

De rookontwikkeling en de zwaailichten van de hulpdiensten trokken veel bekijks. De parkeergarage was al gesloten, waardoor de brandweer van Stede Broec rond half negen vanavond eerst de slijptol moest gebruiken om het spijlenhek los te zagen. Gelukkig waren er dan ook geen mensen meer aanwezig in de garage. De rook verspreidde zich via de ventilatiesleuven aan weerskanten van het gemeentehuis naar buiten. Hierdoor leek het even alsof het raadhuis zelf ook in brand stond. Daarom waren ook brandweer Westwoud en Enkhuizen snel opgeroepen. Door de grote rookontwikkeling werd het restaurant Van Dis, dat ook in het raadhuis is gevestigd, ontruimd. Onze brandweercollega’s hebben platen in de parkeerkelder weg gesloopt.

Schade was groot

Volgens burgemeester Michiel Pijl was de schade in de hoek van het parkeerdek behoorlijk groot. Een deel van het plafond van het parkeerdek was beschadigd. Ook een brandwerende muur heeft het voor de kiezen gekregen. Er was lichte rookschade te zien in de kantoren van het gemeentehuis. In het trappenhuis, die met de parkeerkelder is verbonden, was de rookschade groter. Gelukkig werd het functioneren van het gemeentebestuur verder niet belemmerd.

Foto: Inter Visual Studio