Alkmaar schrikt van gaslek aan de Helderseweg

Samenwerking tijdens crisis
 Gaslek aan de Helderseweg in Alkmaar

Op dinsdag 17 oktober 2017 knapte een gasleiding langs de Helderseweg in Alkmaar. Er is sprake van oorverdovende herrie en onrust. Er kwam veel gas vrij. Mensen binnen een straal van 500 meter rond het lek werden geëvacueerd. De wegen werden ook afgesloten.

Al snel naar GRIP 2

Rond 19.00 uur kwam bij de meldkamer een melding binnen van het gaslek. Al snel schaalde operationeel leider op naar GRIP 2. Dat betekent dat ook de complete stafsectie bevolkingszorg aan het werk ging in het Regionaal Coördinatie Centrum (RCC) in Alkmaar, het crisiscentrum van de veiligheidsregio. Op de Helderseweg spoot het gas ondertussen met een zeer luid gesis uit de grond. Omwonenden omschreven het als het geluid van tien straaljagers. De brandweer was snel ter plaatse. Tientallen omwonenden werden geëvacueerd. Via een NL-Alert werden omwonenden in de omgeving opgeroepen om ramen en deuren te sluiten, ventilatie uit te zetten en binnen te blijven. Een groot gebied rond het lek was afgezet. Ook werd de N245 voor een deel snel afgesloten.

Goede afloop

Gelukkig is het goed afgelopen en zijn er geen gewonden gevallen. Rond 21.00 uur konden monteurs van Liander het lek weer dichten. Wel kwamen er nog gasrestanten vrij die in de leiding zijn achtergebleven. Daarom bleef de veiligheidswaarschuwing nog wel enige tijd van kracht. Rond 22:45 uur lieten we via een nieuwe NL-Alert weten dat het gevaar was geweken.

Artikel in Code oranje

Dit incident had veel impact op de omgeving en inwoners van Alkmaar. We beschreven het van begin tot eind in een artikel in Code oranje: het online magazine over het expertteam bevolkingszorg, dat gemeenten ondersteunt bij de hulp aan inwoners tijdens kleine en grote incidenten.

Foto's: NH Nieuws / Maaike Polder

Gaslek aan de Helderseweg in Alkmaar