Deze website functioneert optimaal als je instemt met het gebruik van tracking cookies. Als je hier toestemming voor geeft, kun je ook de YouTube-video’s bekijken die op deze website worden getoond.
Je leest hier meer over in onze cookieverklaring.

‘Uitvinders’ van draaiende pannen 512.000 keer bekeken

Veiliger leven

Een kopje hete thee op de rand van de tafel, een steelpan die uitsteekt: het oogt onschuldig, maar ze zijn jaarlijks de oorzaak van veel ongelukken waar kleine kinderen bij betrokken zijn.

Het risico is heel eenvoudig aanzienlijk te verkleinen. Daarom besloot de veiligheidsregio tot een grote Facebookcampagne in Noord-Holland Noord, met twee van de eigen hulpverleners plus twee ‘uitvinders’ in de hoofdrol.

De campagne kwam voort uit analyse van de cijfers en het risico. Jaarlijks zijn er in Nederland 35.000 geregistreerde gewonden (waarschijnlijk meer) door ongelukken met hete vloeistoffen. Een kwart van dat aantal zijn kleine kinderen. Brandwonden zorgen voor jarenlang fysiek leed bij de slachtoffers zelf en psychologisch leed bij de rest van het gezin. Een ongeluk is snel gebeurd, óók met oplettende ouders. Daarom besloot de veiligheidsregio een eenvoudig handelingsperspectief in te prenten: houd hete vloeistoffen buiten bereik.

De campagne bestaat uit twee video’s. De eerste video is 512.000 keer bekeken in Noord-Holland Noord (en heeft 284.000 unieke kijkers). Het filmpje is ook in de rest van het land veel gedeeld. De tweede video loopt nog.

Er werd veel gereageerd op de video’s. Mensen deelden ze met vrienden, familieleden of met hun partner. Ook jonge stelletjes zonder kinderen tipten elkaar: ‘Voor later.’

De video’s zijn bewust zo gemaakt dat de tips in je geheugen gegrift worden. Ze zijn gemaakt met kennis van gedragsverandering. De veiligheidsregio is ervan overtuigd dat dit gaat helpen om leed te voorkomen. Dit wordt met een effectmeting geverifieerd.